onsdag 19 maj 2010

Ångest


Avd 60

Att två personer kan driva en hit.

Att de kan ljuga, smyga och lura mig så till den grad.

Känner mig så dålig, mmindervärdig

men jag kommer ur detta

och då är jag starkare än ni





Ni har dödat min själ

nu är jag bara ett tomt skal

Tom, utan livslust, utan glöd

kroppen, det tomma skalet, väntar

väntar på döden, väntar på att få äterförenas

återförenas med sin själ.





Ångesten äter upp mig innifrån,

den sliter sönder mig från insidan.

Nu är den trasig och svart,

allt är bara svart.

Smärtan är olidlig, det gör så ont.

Ångesten skrattar mig hånfullt i ansiktet,

precis som ni





För varje lögn har mitt hjärta ärrats.

Alla lögner har krossat mig,

allt detta smygande har krossat min värdighet

Jag är ingen, jag är död





Jagad

Jag springer, men det är fortare än mig

stannar och blundar,

försöker koncentrera mig på....

nånting annat

Det finns överallt, vart jag än är

vad jag än gör så finns det där,

det väntar på mig.

Kastar sig över mig, sliter mig i stycken.

Det är ångesten, och den finns överallt.



Mus

Som en mus springer jag omkring

i en allt för stor värld.

Utan värdighet!

Andra spottar efter mig,

rynkar på näsan

skriker och stampar åt mig.

Som en mus, utan värdighet!





Döden kom till mig i natt

han kom för att återförena mig med min själ

jag gick mot honom, jag log.

Jag sträckte ut armarna mot honom

han log.

Döden skulle rädda mig

Plötsligt slogs dörren mellan oss igen

döden försvann, han var borta.

Nu får jag gå här, som en levande död





Jag får mitt liv till låns

att ensam styra över.

Jag fick det med en egen vilja,

ändå finns det dom som säger

att jag inte får lämna tillbaka det.

Jag får inte lämna tillbaka det jag fått till låns.

Vad ger dom rätten att bestämma?

Jag vill inte låna detta liv mer!





Minns gårdagen

Dröm om morgondagen

Lev i nuet!!





Jag är stark

jag är starkare än du.

Jag är svag nu

kanske svagare än du

en när jag är klar

så går jag med huvudet högt

det gör aldrig du





Ni har varandra

jag har många andra

ni var två

jag var ensam, trodde jag.

Jag lider nu,

ni kommer lida sen

Allt slår tillbaka förr eller senare





Det känns konstigt

att ni kanske ligger i varandras armar

just i denna stund

Att du ska dela det,

det mest personliga

det mest intima

med någon annan än mig.

Försöker låta bli att tänka,

men det är svårt

när smärtan gör sig påmind





Att uumgås med sig själv,

kan det vara kul?

Vad skulle vi då hitta på,

jag och jag?

Vad skulle vi prata om?

Eller man kanske inte pratar

när man umgås med sig själv?

Det kanske räcker med att man tänker.

Men hur vet man då,

vems tankar som är vems?

Det blir nog bara ett enda virrvarr.

Nej jag vet inte om det är så kul att umgås med sig själv,

men det är nog bättre än att umgås med ensamheten





Tillbaka till dessa fyra väggar.

Tar mig en dusch

med den lånade duschslangen,

torkar mig med den lånade handduken.

Glad att jag slipper tvätta.

Kollar in mina alltför långa hårstrån i armhålan

får man ta hit en rakhyvel tro?

Väntar på kvällsfikat,

en kopp te innan de öppnar rökrummet.

Röker några cigg,

efter en stund luktar man

så att man knappt står ut med sig själv.

Sköterskan med pillerbrickan är på intåg

sömnpiller och ångestdämpande delas ut hej vilt

Snart dags att släcka.

Är det god natt nu?





Du & Hon

Barn & flytt

Hundar & tid

jobb & ekonomi

tankarna snurrar...

försöker styra dom åt rätt håll.

Allting ordnar sig,

tiden läker alla sår.

Gör den?

Pengar löser sig, det är inte alls.

Så säger bara de rika!

Du vänjer dig snart vid ensamheten,

vill man det?

Jag verkar inte samarbeta med mina tankar!





Varför ska man romantisera livet?

Mamma, pappa, villa, barn, volvo och hund

är det de enda rätta?

Är det så roligt med barn?

Älskar man alltid den man lever med?

Drömmer man inte ibland om att

sälja alla saker när gubben är på jobbet

och ta en enkel resa till Hawaii??

Måste allt alltid vara så rosenrött?

Livet är ingen dans på rosor,

så varför måste alla låtsas att det är det?

Varför vill ingen beröra denna bittra sanning?

Vad gör mig till en sämre människa

som vågar det??

Nej en enkel biljett till Hawaii tack!!

2 kommentarer:

  1. Styrkekramar till dej Linda!

    SvaraRadera
  2. Stor KRAM till dig!! Du är stark gumman, även om de inte känns så nu... Ta hand om dig och just nu behöver du bara "vara" snart orkar du börja "leva" igen <3 KRAM

    SvaraRadera